
Morten Petersen, tømrer hos Mator, Gran Recovery and Health: ”Min tilgang til mennesker har ændret sig”
Morten Petersens tømrerjob hos Gran Recovery and Health ApS er ikke bare et tømrerjob. Det handler lige så meget om at hjælpe de borgere, han har med på arbejde, til at finde deres styrker og opleve succeser. Og netop den dimension har været med til at udvikle ham som menneske.
3. juni 2025
Det var en ven, der tippede Morten Petersen dengang for ti år siden. På det tidspunkt arbejdede han i et anlægsfirma og drømte om at vende tilbage til sit egentlige fag – tømrerfaget. At jobbet på Granhøjen også betød, at han kunne hjælpe udfordrede borgere, fik ham til at slå til.
”Det, at jeg – udover at komme tilbage til tømrerfaget – kunne bidrage til, at personer, der har det svært, kunne få en god hverdag og havde noget at stå op til op morgenen, tiltalte mig,” fortæller han.
Morten Petersens job i virksomheden Mator, der er en del af Gran Recovery and Health (GRH), består af alt fra småopgaver som udskiftning af et vindue eller et dørgreb til større byggerier, når fx en bygning skal laves om til flere lejligheder. Men det, der særligt adskiller sig fra hans tidligere tømrerjobs, er, at han altid har en af de borgere, der bor hos GRH, med på arbejde. Det krævede lidt tilvænning i starten.
”Jeg har i tidligere jobs haft lærlinge. At have borgerne med er noget andet. Men jeg fandt ud af, at det handler om at lære hinanden at kende og finde ud af, hvilke styrker, borgeren har – og hvordan jeg kan styrke dem, så de kan få nogle succesoplevelser,” siger Morten Petersen.
Han fortæller, at den borger, han har med nu, har fulgt ham i fem år. I dag tænker han nærmest ikke over, at det er en borger med udfordringer.
”Det er bare min makker. Vi kender hinanden så godt, og jeg ved, hvad hans styrker er.”
Morten Petersen oplever, at det, at få et værktøj i hånden og hjælpe til med at løse de praktiske opgaver, giver borgerne et frirum. De er fælles om arbejdet, og det gør, at der opstår en mere lige relation, end når de fx taler med pædagogerne på bostedet om deres udfordringer. Samtidig vokser borgerne af de succeser, de får gennem arbejdet.
”Lige da jeg startede, havde jeg en borger i almen aktivering, efterfølgende blev han tilbudt at komme i lære som tømrer hos os. Han gennemførte, og i dag arbejder han som tømrer.
Det er sådan nogle succeshistorier, der får mit job til at give mening,” siger Morten Petersen.
Udviklet sig menneskeligt
Morten Petersen føler, at hans tilgang til mennesker har ændret sig gennem arbejdet på GRH.
”Jeg har altid forsøgt at behandle mennesker lige, men her er det særligt vigtigt, borgerne føler sig set. Ikke bare dem jeg har med, men også, når vi fx kommer ud på bostederne. Hvis de har lyst til at snakke, tager vi os tid til det og viser dem, at vi har en interesse. Det har givet mig en ny forståelse af, hvor vigtigt det er at vise mennesker interesse.”
At han som uddannet tømrer ikke har haft så mange pædagogiske redskaber med sig, har han ikke oplevet som et problem.
”Hvis der er noget viden, vi har manglet, har vi efterspurgt det, og så har vi fået nogle råd og nogle redskaber. Det kunne fx være at tale på en bestemt måde, hvis vi har med en udadreagerende borger at gøre. På den måde har jeg lært det henad vejen.”
For Morten Petersen er det ikke bare arbejdet med borgerne, der gør GRH til en god arbejdsplads, også kollegerne betyder meget for ham.
”Vi er en stor enhed, opdelt i fem afdelinger. Men det fede er, at det er de samme personer og borgere, man ser. Det er ikke en ny adresse, hvor vi skal ud for at skifte vinduerne. Det er de samme steder, vi kommer gentagne gange. Og så er der fokus på at se os som én stor virksomhed. Vi har flere arrangementer i løbet af året, hvor vi mødes. Det gør, at vi føler os som en enhed.”
Som Morten Petersen har det lige nu, har han ingen planer om at skiftet jobbet hos GRH ud med et traditionelt tømrerjob. Og måske kunne han en dag, når han ikke længere har små børn, også finde på at tage en pædagoguddannelse.
Men her og nu er der nok af udfordringer at kaste sig over. Lige nu af den grønne slags.
”I den kommende tid kommer vi til at have fokus på grønt inden for byggeri. Hele virksomheden kommer til at tænke meget mere miljø. Byggeri er en stor omkostning på CO2-kontoen, så der skal vi udvikle os.”
FAKTA
40 år med tradition og innovation
Gran Recovery and Health fejrer i år 40-års jubilæum. Hvad der startede som et enkelt botilbud med en håndfuld medarbejdere, er i dag en specialpsykiatrisk virksomhed med mere end 400 medarbejdere, der årligt støtter over 600 borgere, beboere og patienter.
Gran Recovery and Health markerer jubilæet med en portrætserie af en række af de medarbejdere.