Podcast

Afsnit

5

Biologisk versus følelsesmæssig alder

Del podcast

Barnets alder er ikke altid udtryk for, hvor langt fremme barnet er følelsesmæssigt. Det handler femte afsnit af ”Pædagogisk kvarter” om.

Selvom barnets biologiske alder siger fem år og snart skoleklar, så kan den følelsesmæssige alder svare til, at barnet kun er halvandet år lige nu, fortæller programmets faste ekspert Anja Kristine Hvidberg Olsen, cand.pæd. og indehaver af Relationsformidlerne.

”De måder, vi hver især er blevet mødt på tidligt i vores liv, har betydning for vores evne til at indgå i samspil med andre. Når det lille barn har oplevet, at dets behov er blevet misforstået, mistolket eller ikke mødt relevant, så får det betydning for barnets evne til at regulere sig selv,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen i podcasten.

I programmet giver hun gode råd til, hvordan man kan spotte de børn med en følelsesmæssig alder, der ikke svarer til den biologiske. Og hvordan man som pædagog kan arbejde med at udvikle barnets følelsesmæssige alder.

”Når vi taler om en følelsesmæssig alder, så skal vi forstå, at hjernen er plastisk. Altså hjernen er formbar, så hele livet igennem er der potentielt mulighed for, at den måde omgivelserne møder os på, kan reparere noget af det, der måske er gået lidt galt tidligt i vores liv og hjælpe os hen imod en anden følelsesmæssig alder, der faktisk stemmer overens med den biologiske alder, vi har,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen.

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

FØLG Socialt Indblik