Lederen skal træde i karakter, når krisen rammer

”Når vi er tyndhudede, så er intet detaljer. Så tolker vi på alt. Så det er vigtigt, at lederen rækker ud, er opmærksom på, hvad der skete og udviser nysgerrighed omkring, hvad der skete.”

Det fortæller Rikke Høgsted, der er psykolog samt leder og stifter af Institut for Belastningspsykologi.

Rikke Høgsted har mange års erfaring som krisepsykolog, leder, underviser og konsulent i mentale risikoerhverv. Og så er hun forfatter til flere bøger, senest ”Grundbog i Psykisk Førstehjælp og Krisehåndtering”.

I dette tredje af i alt tre programmer om krisehåndtering og psykisk førstehjælp taler Rikke Høgsted videre om elementerne i den Hjælpepyramide, som hun har udviklet.

Du skal høre om lederens rolle som støtte og som kriseleder. Krisen er den situation, hvor lederen skal træde i karakter. Men Rikke Høgsted advarer mod, at lederen tror, at han eller hun skal spille supermand. Det handler først og fremmest om, at lederen skal vise nærvær, udvise respekt og ikke mindst takke medarbejderen.

I programmet får du desuden en grundig indføring i psykisk førstehjælp, og så får du svaret på, hvornår og hvordan de sidste trin i pyramiden skal aktiveres. Det handler blandt andet om den individuelle krisehjælp.

Programmet hænger sammen med de to forrige i serien, så lyt gerne til dem først.

Rikke Høgsteds hjælpepyramide består af følgende trin (nævnt fra bunden til toppen):

  • Hjælp til selvhjælp
  • Kollegastøtte – kollega til kollega
  • Kollegastøtte – i gruppe
  • Psykisk førstehjælp
  • Støttende leder-medarbejder samtale
  • Kriseledelse
  • Psykologisk defusing
  • Psykologisk debriefing
  • Individuel krisehjælp

Kilde: Grundbog i Psykisk Førstehjælp og Krisehåndtering

Udgivet af Socialt Indblik.

Medvirkende

Krisepsykolog Rikke Høgsted

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik

Flere afsnit i serien