Artikel

Sådan sikrer vi børn og unges stemme i deres egen historie

Bliv klogere på konkrete metoder og erfaringer med, hvordan man kan styrke børn og unges stemme i deres egne børnesager.

6. juni 2024

Når fagprofessionelle beskriver udsatte børn og unge, er de med til at definere børn og unges selvfortælling. I debatten sætter vi eksperter med tæt og erfaringsbaseret kendskab til problemstillingen i stævne for at finde en vej til at styrke børn og unges stemme og indflydelse i deres egne sager.

Mød Hanne Warming, sociolog og professor i børneinddragelse ved Roskilde Universitet, og antropolog Mette Larsen, som forsker i børneinddragelse ved Københavns Professionshøjskole og har udviklet 9 skriftlighedsprincipper, som hun sammen med kollegaerne jurist Idamarie Leth Svendsen og socialrådgiver Anne Homann Bjerregaard fra Københavns Professionshøjskole underviser en række kommuner i som en del af projekt Retten til egen historie.

Mød også næstforkvinde for De Anbragtes Vilkår Line Andreasen og Bente Nielsen, næstforperson i foreningen TABUKA , som deler ud af egne erfaringer ift journallæsning.

Kom og blive klogere på muligheder, dilemmaer og udfordringer i arbejdet med at implementere de 9 skriftlighedsprincipper i kommunernes praksis, hvordan Barnets Lov har betydning for det skriftlige arbejde i børne og ungesager, og om hvad der skal til for at de anbragte, oplever sig inddraget konstruktivt og med respekt.

Torsdag 13. juni kl. 16.15-17.00 i Socialt Indblik telt J42

Medvirkende
  • Line Andreasen, næstforkvinde De Anbragtes Vilkår
  • Bente Nielsen, næstforperson i foreningen TABUKA
  • Mette Larsen, antropolog Københavns Professionshøjskole
  • Hanne Warming, professor og forsker i børneinddragelse Roskilde Universitet
  • Idamarie Leth Svendsen, jurist – Københavns Professionsuddannelse
Interviewer

Anne Anthon Andersen