Afsnit: 9

Skæld ud virker som fysisk vold på børn

Selvom det ikke virker at skælde ud, så er der alt for meget skæld ud i skoler og daginstitutioner. Det fortæller Anja Kristine Hvidberg Olsen, der er cand.pæd. i pædagogisk psykologi og underviser og foredragsholder i mange dagtilbud og på skoler.

I podcasten ”Pædagogisk kvarter” fortæller hun, hvad det gør ved et barn at blive skældt ud, og hvorfor skæld ud ikke virker. Tværtimod.

”Der er stadig en myte om, at børn bliver nødt til at lære det, og at vi lærer børnene, at de virkelig har nået vores grænse, når vi skælder ud. Så vi nærmest bliver nødt til at være meget tydelige og er nødt til at skælde ud, før børnene lærer det. Den myte vil jeg gerne afvise i det her program. Når vi skælder ud, lukker børn helt ned for al læring,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen.

Når et barn bliver skældt ud, kan det have samme negative konsekvenser som fysisk vold eller mobning, fortæller hun i podcasten.

En undersøgelse fra Børns Vilkår viste forrige år, at mere end hvert fjerde barn i børnehaven mange gange har set et andet barn blive skældt ud. Anja Kristine Hvidberg Olsen oplever da også, at mange voksne ikke altid selv er klar over, at de skælder ud.

”Der er måske mange, der tænker: ”jeg skælder aldrig ud, for jeg hæver ikke min stemme”. Men børn kan nemlig godt opleve at blive skældt ud, uden at vi tænker, at vi skælder ud, fordi et rynket bryn, et vredt udtryk i øjnene eller mundvige, der hænger nedad, i virkeligheden også kan opleves som skæld ud og udløse samme stressreaktion hos børnene,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen, der i podcasten fortæller, hvordan man som voksen selv kan blive mere bevidst om sin egen brug af skæld ud.

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Følg Socialt Indblik

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik