Afsnit: 14

Bland dig i din kollegas arbejde – bed din kollega om det samme

”Hvis vi skal levere den bedst tænkelige pædagogik, så skal vi selvfølgelig turde blande os i hinandens praksis. Det er en måde at kvalificere vores pædagogiske arbejde på,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen, der i fjortende afsnit af ”Pædagogisk kvarter” slår et slag for, at ansatte i pædagogiske jobs tør blande sig i kollegaens arbejde.

Hun mener, at skoler og dagtilbud skal udfordre det, hun kalder ’hensynsbetændelsen’, hvor kollegerne af frygt for kollegaens reaktion ikke tør blande sig. Og det er da også både følsomt og risikabelt at blande sig, når man mener, at kollegaen griber det pædagogiske arbejde forkert an.

”Det er svært, fordi vi sætter os selv så meget i spil, når vi har med mennesker at gøre. De her domæner, det personlige, det private og det professionelle, de bliver tit så mudret sammen og svære at adskille, hvis vi ikke selv har fokus på at adskille dem. Hvis vi ikke lige kan zoome ud og se os selv lidt udefra, så reagerer vi lynhurtigt med at tænke ’Ej, det er, fordi hun synes, jeg er en dårlig eller uprofessionel person, at hun siger det her.’ Vi går let i forsvar, når nogen blander sig, og når vi går i forsvar, så ved vi jo godt, at der lukkes ned for al læring. Alle nuancerne går tabt,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen.

I programmet fortæller hun, hvordan du og dine kolleger kan blive bedre til at blande jer i hinandens praksis ved at skabe et trygt rum, hvor det at blande sig ikke bare er i orden, men faktisk noget I beder hinanden om, fordi det er en hjælp. Og fordi det styrker pædagogikken.

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Følg Socialt Indblik

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik