Afsnit: 33
Kan vi også bedrive pædagogik på legepladsen? Med Anja Kristine Hvidberg Olsen
Legepladsen skal være til fri og ustruktureret leg. Men legepladsen kan også være et ekstra rum for pædagogiske aktiviteter.
Det mener Anja Kristine Hvidberg Olsen, der er i ugens ”Pædagogisk kvarter” sætter spot på tiden på legepladsen. Hun opfordrer til at lave det, hun kalder ”legepladstesten”, hvor man betragter børn og voksne på legepladsen, og hvor aktive eller passive de voksne er.
”Når vi ser ud over en legeplads, så er der børn, der er på jorden, børn i træerne, og børn, der er fordybet i leg. Men hvor er pædagogerne? De står op og holder øje med børnene. Men hvor bliver børnenes spor fulgt, og hvordan kan vi understøtte de lege og fællesskaber, der er på legepladsen, når vi er meget langt væk fra børnene?” spørger Anja Kristine Hvidberg Olsen i podcasten.
Hendes råd er, at pædagoger i højere grad bruger rummet udenfor til pædagogiske aktiviteter, og at pædagogerne har blik for, at nogle børn har det svært i den fri leg og derfor har brug for ekstra støtte på legepladsen.
Hør, hvordan legepladsen kan blive et mere aktivt og inkluderende rum i dagtilbuddet.
Anja Kristine Hvidberg Olsen er fra Relationsformidlerne og Kompetenceuniverset. Hun er cand.pæd. i pædagogisk psykologi og forfatter til flere bøger.
Medvirkende
Anja Kristine Hvidberg Olsen
Tilrettelæggelse
Niels Svanborg
Musik
Johannes Elslo
Grafik
Sille Jensen
Følg Socialt Indblik
Medvirkende
Anja Kristine Hvidberg Olsen
Musik
Johannes Elslo
Grafik
Sille Jensen
Tilrettelæggelse
Niels Svanborg