Afsnit: 18

Minikursus i Marte Meo-metoden: Hvordan får du et bedre samspil med børnene?

Marte Meo er en pædagogisk metode, der kan hjælpe i arbejdet med at rodfæste et nyt børnesyn i et dagtilbud, mener Anja Kristine Hvidberg Olsen, der har skrevet bogen ”En ny vej til konflikthåndtering i dagtilbud med Marte Meo og low arousal”.

I ugens afsnit af Pædagogisk Kvarter tager vi derfor fat på første del af et lille minikursus på fire afsnit om metoden Marte Meo.

”Marte Meo er en videobaseret analysemetode, som virkelig hjælper os til at se, hvad det barn, vi står overfor, har brug for i forhold til udviklingsstøtte, og hvordan vi kan hjælpe barnet videre. Metoden hjælper også til at se, hvad det er for nogle samspilselementer, vi med fordel kan sætte endnu mere i brug i forhold til det barn, vi står overfor,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen, der udover at være cand.pæd. i pædagogisk psykologi også er certificeret Marte Meo-terapeut og supervisor.

Marte Meo er latin og betyder ved egen kraft.  Metoden er udviklet sidst i 1970’erne af den hollandske terapeut Maria Aarts, som i mange år arbejdede med børn med specielle behov og deres familier.

I første afsnit her tager vi fat på to samspilselementer, som er centrale i Marte Meo. Det er ’positiv bekræftelse’ og ’benævnelser’.

Hvad det vil sige, og hvordan de to begreber kan bruges i pædagogikken både i fx dagtilbud, skole, opholdssted og hjemmet, kan du høre mere om i podcasten.

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Følg Socialt Indblik

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik