Afsnit: 6

Når de børn med størst behov får mindst hjælp

”De børn, der har brug for allermest, kan ende som de børn, der får allermindst hjælp fra de professionelle,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen, der i sjette afsnit af ”Pædagogisk Kvarter” fortæller om det hun kalder ’afvisningsspiralen’.

”De børn, der er følelsesmæssigt tanket op og kommer ind i institutionerne med store smil, som samarbejder og følger anvisningerne, dem møder de professionelle også med store smil og engagement. De giver de professionelle en oplevelse af, at de lykkes som professionelle. Det modsatte ser jeg desværre også. Og det er de børn, der kommer ind i institutionen og ikke lige lytter til kravene og måske løber væk, når vi siger kom. De trigger ofte de professionelle og aktiverer afvisningsspiralen,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen og fortsætter:

”På et ubevidst plan byder børnene de professionelle op til den dans, der handler om: ”jeg afviser dig, jeg skælder dig ud, og jeg ignorerer dig.” Det foregår ubevidst, for der er jo ikke nogen, der ønsker at afvise børn, og børn ønsker heller ikke at blive afvist. Men vi mennesker er så optagede af at søge det samspil, der er allermest genkendeligt for os – også selvom det ikke er sundt og udviklende for os. Så det kan se ud, som om barnet signalerer: ”Giv mig nu den skæld ud, jeg plejer at få, og vis mig, at du er den voksne, der plejer at afvise mig. Det er det, jeg er vant til.”

I programmet fortæller Anja, hvordan de børn kan få de professionelle til at forlade deres børnesyn, og hvordan devisen om at ”børn gør det godt, hvis de kan” desværre kan blive til ”børn gør det godt, hvis de vil.” Hun fortæller også, hvordan man som pædagog kan bryde spiralen og hjælpe barnet til at få nogle nye og bedre erfaringer med samspillet med både professionelle og de andre børn.

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Følg Socialt Indblik

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik