Afsnit: 16

Stop med at stille alle de spørgsmål

Paratviden og evnen til at sidde stille fylder ind i mellem lidt for meget i dagtilbuddene. Særligt til de daglige samlinger, hvor børnene samles. Det mener Anja Kristine Hvidberg Olsen, der i ugens afsnit af ”Pædagogiske kvarter” sætter spot på, hvordan nogle børn risikerer at blive tabt, når spørgsmål og læring får for meget plads i dagtilbuddets daglige samlinger.

”I disse samlinger bliver det enormt tydeligt, hvem der byder ind, hvem der falder igennem, og hvem der virkelig er på kanten af fællesskabet. Det er de børn, der har svært ved at regulere sig selv og har svært ved at sidde stille i en samling,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen i podcasten. Hun oplever, at samlingerne bliver kapret af spørgsmål og ønske om præstation.

”Vi lever i en kultur, hvor vi elsker at stille spørgsmål til børnene. Ofte sniger der sig et læringsperspektiv ind i samlingen. Det bliver et rum, hvor børnene bliver testet på deres paratviden og måske også på evnen til at sidde stille og vente. Så er der måske tre børn ud af en børnegruppe på 18, der kan byde ind. Og hvad sker der så med resten af børnene? Hvilke følelser bliver de efterladt med?” spørger Anja Kristine Hvidberg Olsen.

I podcasten fortæller hun om, hvordan samlingerne også kan forbinde børnene og skabe stærke børnefællesskaber.

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Følg Socialt Indblik

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik