Børnene kan godt – hvis vi bare gør det på en anden måde

”Jeg synes, at det er bekymrende, at man er endt med kun at kigge på de børn, som har diagnoser, og som skal have støtte på en særlig måde. Måske skal de have en støtteperson eller tages ud af klassen. Men i virkeligheden, synes jeg, at det kunne være mere interessant, hvis vi arbejder med hele klassen.”

Det fortæller Betina Scheller, der er uddannet lærer og stifter og direktør i Center for Psykoedukation og Læring. Og i denne uge er hun gæst hos Anne Vestergaard i ”Kanariefuglenes stemmer”.

Betina har taget en lang række forskellige uddannelser ud over sin læreruddannelse, men det er i høj grad erfaringen fra praksis inden for det specialpædagogiske felt, hun trækker på, når hun i podcasten sætter fokus på, hvordan kompetencer og ressourcer kan bringes i spil hos børn med diagnoser og særlige udfordringer. Og hvordan flere af de børn kan trives i de almene skoletilbud, hvis rammerne er de rigtige.

Hør, hvilke simple greb Betina Scheller mener, at lærerne kan få med sig til opgaven til at få flere børn ind i almindelige skolefællesskaber. Og hør, hvordan skoler og de enkelte lærere kan bruge et nyt og særligt screeningsværktøj, som hun har udviklet, til arbejdet med at sætte fokus på hele klassen frem for blot den enkelte elev.

Betina Scheller er uddannet folkeskolelærer og direktør og stifter for Center for Psykoedukation og Læring.

Anne Vestergaard er uddannet skolelærer og master i specialpædagogik. Hun har tidligere arbejdet 12 år i psykiatrien som skolelærer, og hun har været souschef på en dagbehandlingsskole.

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik

Flere afsnit i serien